10 charakteristických vlastností úspešného pokrového hráča

19.03.2010 10:00
Každý, kto to s pokrom myslí aspoň trošku vážne by chcel o sebe počuť že je kvalitný, alebo ešte lepšie úspešný. Čo potrebujete vedieť, čo zdokonaliť a čo tomu obetovať aby ste počuli na svoju adresu tieto slová? V článku si rozoberieme 10 neodmysliteľných charakteristík pokrového hráča.

Nadpisom sa možno zdá, že kto si prečíta 10 charekteristík kvalitného pokrového hráča a trochu sa posnaží, bude do pár týždňov naozaj vysoko nadpriemerný hráč. No sklamem vás. Na zvládnutie všetkého čo sa tu bude písať potrebujete veľa času. Každá z 10 charekteristík za sebou skrýva množstvo vecí ktoré potrebujete zvládnuť, alebo to musíte mať prírodou dané. Keby to bolo také jednoduché, tak aj ja sa radím do minimálne Európskej špičky a nesedím tu pri písaní článku :). Každopádne, tomu kto má danosti a obetuje dostatok času môžu tieto riadky pomôcť k tomu, aby si uvedomil, čo všetko pokrová kariéra obsahuje a tak sa bližšie posunúť k métam po ktorých túži.

K písaniu tohto článku som preštudoval množstvo zdrojov ktoré sa podobnou analýzou zaoberajú a vo väčšine prípadov sa zhodnú na týchto 10 základných charakteristikách kvalitného pokrového hráča.

1. Dostatok času

Ako pri každom športe, remesle či profesii musíte mať na zdokonalovanie sa vo svojej činnosti čas. Presne tak je tomu i pri pokri. Veď napríklad ten kto chce hrať futbal na najvyššej úrovni, nesmie zapĺňať čas flámovaním, presedieť celý deň pri pokri :), alebo sa venovať iným aktivitám na úkor tréningu a životosprávy. Nech zvládate čokoľvek z pokrového umenia, nech všetky triky a stratégie sa vám ľahko vtláčajú do vášho premýšlania a hry, tak bez toho, aby ste voľný čas venovali pokru vám to bude asi málo platné. Proste čas potrebujete na všetko. Ani frajerka vás asi nepochváli, keď budete akokoľvek pekný, vtipný, bohatý, múdry a tolerantný, ak sa jej budete venovať 5 minút do týždňa.... Ešte lepšie 5 sekúnd :).


2. Túžba a ochota učiť sa

Nielen čas ktorý pokru venujete vám prinesie vytúžené ovocie. Ten čas totiž treba stráviť zmysluplne. Ak si sadnete ku stolu, či už online, alebo na živom pokri, asi nikdy nedosiahnete väčšie úspechy ak sa nebudete vzdelávať. Možno máte pre poker veľký talent, ale poker je dnes už dovednostná oblasť, v ktorej len na základe talentu a prípadne šťastia sa asi len ťažko presadíte medzi najlepších. To sa vám môže podariť vo vašej krčme s partiou kamarátov, ktorí sú na tom podobne. Vyhráte o jeden "poldecák" viac ako vaši súperi. Potom sa ale budete čudovať keď prídete na turnaj, v ktorom sa okolo vás zhŕkne naozajstná kvalita. Jednou vetou - musíte sa vzdelávať na rôznych pokrových fórach, nechať si radiť od skúsenejších hráčov, čítať knihy od kvalitných autorov ktorí v pokri dosiahli viac a určite sa v ňom aj viac vyznajú, rozmýšlať nad stratégiami o ktorých sa dočítate, ale aj diskutovať o partiách s kamarátmi, najlepšie minimálne tak kvalitnými ako ste vy sám. Poprípade zaplatiť si pokrovú školu.
 

3. Skúsenosti

V mnohých podobných úvahách dali práve "Skúsenosti" v hierarchii charakteristík dobrého pokrového hráča na prvé miesto. Určite nie náhodou. Každý hráč sa môže veľa učiť, diskutovať o knokrétnych situáciách, pozerať pokrové vysielania v TV, venovať sa denne hodniu nakupovaním čohokoľvek čo s pokrom súvisí, ale ak nestrávite hraním pokru desiatky hodín týždenne, tak z vás nikdy úspešný hráč nebude. Ako inak si všetko naštudované precvičíte ak nie hraním? Iba tak vyskúšate, ako sa jednotlivé triky osvedčia v praxi a zároveň, ako sa vám jednotlivé triky darí uplatňovať na súperoch. Každý z nás má totiž trošku iné kvality, každý z nás preferuje iný spôsob hry a každému z nás sa najlepšie aplikujú do hry stratégie a triky s ktorými sa najviac osobnostne zhodujeme. Ale na toto všetko potrebuteje stovky, tisíce hodín strávených hraním pokru.
 
 
4. Schopnosť analyzovať svoju hru

Poznáme to všetci. Prehráme a povieme si "ten mal ale šťasite, to bol ale bad beat". Ale zaujíma nás prečo protivník spravil to čo spravil? Čo ho k tomu viedlo? Ako pôsobil pred rozhodujúcou hrou? Ako sme na neho pôsobili my? Áno, niekedy ani analýzou nezistíme čo chcel hráč povedať hrou akú vám opíšem (následne nato opíšem ďalšiu hru a zistíte aký v tom je rozdiel).
 
Bol som na BB (big blind), BB bol 400, 8 hráči pri stole, average stack 20,000, ja 28,000. Hráč na UTG callol, jeden z hráčov na middle positions tiež, SB už len z povinnosti. Ja na BB som na ruke našiel A-A. Navýšil som na 2,800 a hráč na UTG re-raisol all-in (cca 19,000). Pre mňa to znamenalo easy call. Súper mal K-2 a board 7-5-K-10-2 mu pomohol. Pri takejto hre sa nedá analyzovať sám seba, alebo dá? Keby ma hráč vnímal ako ultra tight hráča (nevnímal ani život okolo seba :)), musel vedieť, že rasiom na 2,800 niečo mám. Keby ma mal za blázna, tak vie, že mu to dorovnám. Čo tým chcel povedať? Nič, bola to fishka a ja som mal smolu.
 
Podobná situácia v tom istom turnaji. Bol som na skorej pozícii, BB už bol 3,000. Našiel som na ruke opäť A-A. Mal som okolo 40,000 (average cca 60,000, áno blindy išli hore pomerne rýchlo, zle nastavená štruktúra). Raisol som na 8,000. Hráč na SB pushol all-in (60,000) a ja dorovnal. Mal J-J a už na flope mu prišiel J do setu. Smola? Prečo hral súper tak ako hral? Veď ja som chcel, aby ma re-raisol niekto. Preto som dal iba opatrný raise s tým, že pôsobím opatrne a niekto si bude myslieť že po re-raise zahodím. Presne toto som chcel. Lebo keby dal re-raise a aj keď nerád chodím do preflop all-inu, tak určite dám ja re-re-raise do all-inu. To boli moje úvahy pred hrou a aj po nej. Ale aké boli jeho? Bol to kvalitný hráč. Veľmi dobre analyzoval situáciu a vždy sa správne rozhodoval. Vedel, že som určite silný a vzhľadom na moju opatrnú hru dokážem ešte nejaké celkom slušné karty aj zahodiť, hlavne keď som navyšoval na bojazlivých 8,000 (ani nie 3xBB). A práve preto sa ma rozhodol z hry vyhnať už pred flopom, prípadne ma dostať do coinflipu (ak by som mal niečo ako K-Q). Keby som pôsobil odviazanejšie a vedel by, že mu ten all-in dorovnám aj s K-Q, spraví to? Chcel by ísť do coinflipu keď je average a v hre nás zostáva 6, pričom 5 miest je platených? Nie, nechcel. Proste zahral to na mňa dúfajúc, že ja ako opatrný hráč zahodím, alebo pôjdeme v pre neho v najhoršom prípade do coinflipu (nemohol tušiť že mám A-A a malým raisom iba prezentujem niečo horšie). A kde som teda spravil chybu? V tejto hande nikde. Ale v tom, že som pôsobil počas turnaja veľmi opatrne určite. Čiže, nehodnoťte len tú jednu handu. Tá bola možno zahraná dobre, ale hodnoťte svoju celkovú hru na turnaji a prečo súper reagoval tak ako reagoval v tej hre pre vás rozhodujúcej. A z toho sa poučte.
 
 
5. Schopnosť ovládať emócie

Toto je jedna z najťažších vecí v pokri. Samozrejme, nemyslíme tým len nadávanie súperom, výkriky, búchanie do steny. Proste niečo, čo môžeme vidieť u "kliďánka" Phila Hellmutha. Musíme sa častokrát zmieriť s tým, že nie vždy je pomer medzi pravdepodobnosťou a náhodou taký, aký by mal byť. Ovládaním emócií ale tiež myslím to, že ak sa nám nedarí, tak si od pokru odpočiňme. Netlačme na "pílu"! Neotvárajme si z nervozity ďalšie stoly, neprechádzajme z nervozity k tablom ktoré sú pre náš bankroll managment vražedné, nerobme nič, čo súvisí s pokrom. Dajme si pauzu, cigaretku, pozrime TV, poďme von s frajerkou, poďme na futbal, proste dajme si od pokru pohov. A potom, keď sa ukludníme o pár hodín, dní, proste keď nás to už nebude trápiť, tak si sadnime a analyzujme. A až potom zas hrajme.....
 
 
6. Inteligencia

Ťažko nájdete hráča ktorý nevie narátať do päť. Čím je človek inteligentnejší, čím väčšiu má logiku, čim bližšia mu je matematika, tým sa ľahšie stane úspešným hráčom. Proste bez vrodenej inteligencie a talentu ku hre vám nepomôžu ani tie najlepšie knižky sveta.
 
 
7. Hazardér

Nepáči sa nám, keď o nás povedia ľudia v našom okolí slovo "hazardér". V každom z nás ale je trošku z hazardéra. A v kvalitnom hráčovi ho musíte tiež nájsť. Nehovorím o čistom gamblerovi, taký sa v pokri neuplatní, automaty sú v inom sektore kasína. Aj keď "BarvyMAN" je výnimka :), ten sa uplatnil (Pozn.: "BarvyMAN je kvalitný pokrový hráč). Hovorím ale o hračovi, ktorý sa nebojí zariskovať, no gamblerom nie je. V turnajoch ste k tomu veľakrát donútený. No niekedy radšej skloníte hlavu a položíte karty. Ak to robíte príliš často, tak možno veľakrát skončíte v hornej polovičke zo zúčastnených, ale nikdy kvalitný turnaj nevyhráte. Iba TOP10 štartových kombinácií sa proste hrať nedá.
 
 
8. Psychická pohoda

Bez toho poker ani nehrajte. Ak by sa mňa spýtali kedy hrám poker lepšie, či keď som nervózny, alebo v psychickej pohode, tak určite im odpoviem v psychickej pohode. Aj moje najlepšie turnajové výsledky som dosiahol keď som mal čas a psychickú pohodu. Proste, ak vás niekto naháňa, niečo vám nevychádza, na niečo stále myslíte, máte veľa problémov v osobnom živote, zháňate dovolenku popri hraní, atď., tak sa to premietne aj do vašej hry. Aj dobrý hráč hrá naozaj dobre iba vtedy, keď je v psychickej pohode.
 

9. Rozvážnosť

Asi ťažko sa k pokrovému stolu môže posadiť nerozvážny človek. Teda môže, veď tí rozvážni budú len radi. Alebo by ste si nezahrali s radosťou proti "týpokovi", ktorý nerozvážne raisuje, dorovnáva, čaká na nezmyselnú kombináciu, prípadne si sadne k table, pri ktorom sedia od neho lepší hráči a on sám to vie? Rozvážnosť potrebujete aj keď idete cez križovatku. Počkáte na zelenú a žiadna havária vás nevyhodí z cesty. Alebo jazdite aj na červenú..... No tak ako na cestách, tak ani v pokri neplatí "Dobrý jazdec jazdí aj na červenú".
 
 
10. Kvalitný hráč

Viem, na otázku ako by ste charakterizovali kvalitného hráča pokru by asi nikto neodpovedal slovom kvalitný hráč. Ale predsalen to je najvýstižnejšie slovo, ktoré obsahuje všetkých 9 charakteristických črtov a naviac aj pokrové dovednosti ktoré sú s tým spojené: predvídavosť, kvalitné využívanie rôznych stratégií a trikov, veľmi dobré čitanie protihráčov, vedieť sa prispôsobiť súperovej hre a použiť tak jednu z mnohých naučených stratégií ktorá na oponenta najlepšie pôsobí, skvelé ovládanie matematiky pri hre, umenie byť nečitatelný, túžba po víťazstvách, vedieť hrať opatrne, ale aj bluffovať, atď. Proste pre skvelého hráča je najvýstižnejšia charakteristika "kvalitný hráč". Presne toto slovné spojenie ho totiž charakterizuje najlepšie a presne toto slovné spojenie by ste chceli o sebe počuť, keby mali ľudia dvoma slovami charakterizovať vašu hru.....

Možno sa s riadkami nezhodujete a možno áno. Sám nevien. Co ma vlastne do toho? Už aj tak nemám čas a musím ísť pozerať Ligu Majstrov, hrá môj obľúbení klub CSAK Moskva. AK mám rád akurát tak pri hre :).

A predchádzajúci odstavec presne vystihuje charakteristiky zlého hráča: neverí si, robí chyby, je alibista, nemá čas, nechce sa mu po sebe kontrolovať a analyzovať čo vlastne napísal, nezvláda emócie a asi inteligentný tiež nie je. Jediné v čom by vynikal je bluff.

www.pokerportal.sk/poker-novinky/uvahy/1278/10-charakteristickych-vlastnosti-uspesneho-pokroveho-hraca

TOPlist

Kontakt

Allinpokerclub

Demjata

            TABUĽKA

               ročná

 

 
 Meno
 T.
B.
1.
KUMI
2
10
2.
Bubli
1
9
3.
Hudy
2
9
4.
Adam
2
9
5.
Joži
1
7
6.
Matúš
1
6
7.
Tono
1
3
8.
Stanki
2
3
9.
Zajac
1
2
10.
Matuchoo
1
1